کد مطلب:173051 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:179

الگو سازی
هر جامعه ای در جست و جوی یافتن الگوهایی است كه بتواند با سرمشق گرفتن از آنها راه سعادت و كمال را بپیماید. جامعه در این


جست و جو می كوشد تا بهترین را برگزیند، اما گاه به علت ناآشنایی با معیارهای درست و مناسب، در این انتخاب سرنوشت ساز، به خطا می رود. از این رو هر جامعه ای می كوشد تا برای اقشار مختلف خود، الگوهای مناسب بپرورد و آینده خود را زنده كند. بسیاری از جوامع به علت نفوذ الگوهای نامناسب، به فساد و تباهی كشیده شده اند. جامعه ی اسلامی ما نیز از این خطر بزرگ، ایمن نمانده است و هر روز شاهد هجوم بی امان الگوها، مدها، مدل ها و هزاران ویروس فرهنگی است.

باید به گونه ای اصولی، صحیح، منطقی و با زبانی جذاب، ساده و گویا، الگوهای تاریخی خود را به جامعه بشناسانیم. نهضت عاشورا سرچشمه ی باشكوه ترین و مناسب ترین حقایق و الگوهایی است كه در هیچ فرهنگی، نمونه ی آن دیده نمی شود. اسطوره های شجاعت و مردانگی، تندیس های زیبای عشق و محبت، اسوه های شگفت انگیز صبر و استقامت و مصداق های كامل مسؤولیت و رسالت، تنها شمه ای از این اقیانوس بی كرانند.

در حماسه ی سرخ عاشورا، جوانی همچون علی اكبر علیه السلام را می بینیم كه از یك سو، در اوج قله های شجاعت و شهامت قرار دارد و از سوی دیگر رفتار و سیمای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به ارث برده است و اراده اش همچون كوه استوار و شكوهمند است. اگر جوانان با شخصیت علی اكبر علیه السلام به خوبی آشنا شوند و او را تنها در لا به لای مرثیه ها نجویند، تمامی توان خویش را برای الگو پذیری از آن حضرت، به كار خواهند بست و برای ارضای خود به دنبال قهرمانان پوشالی و فاسد غربی نخواهد رفت.

قیام عاشورا، بانویی همچون زینب كبری علیهاالسلام - كه نماد شكوه و عظمت زن است - را به نمایش می گذارد. تمامی نگرش های اسلام


درباره ی زن و مقام او در وجود زینب علیهاالسلام متبلور گردیده است. زینب علیهاالسلام بعد اجتماعی زن را به خوبی تفسیر می كند و توانایی ها و قابلیت های زن مسلمان را به تمام و كمال به نمایش می گذارد. اگر زندگانی زینب علیهاالسلام به زندگانی مادر بزرگوارش، حضرت زهرا علیهاالسلام ضمیمه شود و چهره ی این دو شخصیت بی نظیر به گونه ی هنرمندانه و ملموس و به شكل روز آمد عرضه شود، محال است زن مسلمانی در عالم الگوی دیگری را بجوید.

نهضت عاشورا شخصیتی همانند «حر» دارد كه از اعماق سیاهی، یكباره به دریایی از نور وارد می شود و به همگان اعلام می دارد كه آغوش اسلام برای پذیرفتن توبه كنندگان باز است.

عاشورا، شخصیتی همانند ابوالفضل العباس علیه السلام دارد كه نمونه ی كامل شجاعت و فداكاری است و از ابتدای صحیفه ی عالم تا انتهای آن به جز معصومان علیهم السلام شخصیتی همانند او و با ویژگی های منحصر به فردش هرگز به دنیا نیامده است و نخواهد آمد.

دیگر یاران پاكباخته امام حسین علیه السلام نیز هر یك الگویی تمام عیار هستند و در رأس همه آنها حسین علیه السلام قرار دارد كه چون خورشیدی فروزان می درخشد؛ شخصیتی كه راه را برای كمال مطلق انسان هموار كرد و پرواز به اوج آسمان معنویت را فراهم نمود.